Mengapa Legasi Michael Jackson Telah Diamanahkan kepada Spike Lee

Friday, January 22, 2016


Satu dekad selepas menerajui video muzik "They Don't Care About Us," untuk Raja Pop pada tahun 1996, pembikin filem itu membawakan dokumentari beliau, 'Michael Jackson's Journey From Motown to Off the Wall' ke festival.

John Branca telah lama menjadi penasihat undang-undang, juga rakan kepada Michael Jackson sejak 1980-an dan, bersama-wasi harta pusaka Michael Jackson (bersama-sama dengan eksekutif, John McClain), mereka berdua terus mengekalkan  legasi penyanyi ikonik sejak kematiannya pada tahun 2009. Selepas Michael Jackson's This Is It — sebuah dokumentari konsert yang mengandungi latihan persediaan untuk lawatan konsertnya — menjadi "top-grossing" dokumentari konsert sepanjang masa ($ 261,200,000 di seluruh dunia), dan pihak estetnya membuat keputusan untuk membuat sebuah lagi dokumentari.

Tetapi siapa yang patut menerajui ia? Spike Lee, yang telah mengarahkan 1996 video muzik Jackson untuk "They Don't Care About Us," adalah pilihan yang jelas. "Spike adalah pengarah yang hebat dan rakan yang baik, tetapi dia juga peminat besar Michael Jackson," kata Branca, yang mengupah Lee untuk mengarahkan Bad 25,  sebuah retrospektif pada tahun 2012 yang memuatkan dokumentari pembikinan album Michael Jackson pada tahun 1987.

Lee, yang menjadi tuan rumah kepada tribute tahunan kepada penyanyi itu di Brooklyn, menghadiri Sundance tahun ini dengan Michael Jackson’s Journey From Motown to Off the Wall, yang menjejaki tentang  hari-hari beliau di Jackson 5  sehingga  pelancaran beliau sebagai artis solo pada 1979 dengan album Off The Wall.  "Ini adalah cerita yang datang daripada pengalaman," kata Branca, yang berkhidmat sebagai pengeluar pada filem itu, yang juga menampilkan wawancara Lee dengan bintang seperti John Legend, Questlove, Pharrell Williams, Lee Daniels dan Kobe Bryant. "Beliau bermula sebagai pelakon kanak-kanak yang menyokong seluruh keluarganya. Dan kemudian, melalui krisis dalam kerjayanya - meninggalkan Motown - muncul semula  sebagai artis solo. Ia adalah satu kisah yang menarik. "
Branca berkata mereka mahu bekerjasama dengan Lee sekali lagi kerana keserasian yang dibangunkan di antara mereka. "Tidak pernah ada sebarang ketegangan. Saya mempunyai banyak idea apabila ia datang kepada perkara-perkara ini - selalu ada sifat memberi dan mengambil, "katanya.
Branca adalah yang paling banyak  terlibat dalam peringkat mendapatkan garis panduan, dan kemudian datang lagi untuk membantu dengan mengedit selepas Lee telah melakukan temu bual. Untuk Off the Wall, Branca membantu memotong daripada 120 minit ke 90. "Kami mahu mengekalkan kadar dan pergerakan tempo," kata beliau.
Dan ada lagi Michael di kaki langit. Lee berharap untuk membuat dokumentari trilogi Michael Jackson dan telah berkata dia suka untuk menyelesaikannya dengan filem mengenai Thriller 1982 album.

"Kami pasti mahu melakukan yang ketiga," tambah Branca.
“Thriller akan menjadi pilihan yang logik kerana ia adalah album paling laris dalam sejarah, tetapi saya sentiasa merasakan bahawa album HIStory Michael adalah yang paling kurang dihargai beliau. Apabila anda benar-benar mendengar album itu, mula hingga akhir, anda akan terpesona pada kualiti muzik.”
Sumber: MJVibe

You Might Also Like

0 comments

Follow Us on Twitter

Facebook page