Hari Ini Dalam Sejarah: 20 Januari

Wednesday, January 20, 2016


Pada hari ini, January 20,1995 - Michael dan Lisa Marie menyambut Raja Nana Amon Ndoufou IV, penguasa Sanwi, di lapangan terbang Los Angeles untuk lawatan 4 hari beliau.

Raja Pop Michael Jackson dan isteri Lisa Marie Presley-Jackson menjadi tuan rumah kepada raja Nana Amon Ndufu IV, penguasa Sanwi di Ivory Coast, semasa berehat daripada sesi rakaman di Los Angeles.

Tersenyum lebar dan memancarkan kegembiraan, Jackson disambut pemerintah mulia yang telah menobatkan beliau sebagai Raja Sanwi tiga tahun lalu apabila "Raja Pop, Rock and Soul" itu melawat negara Afrika Barat, salah satu daripada enam negara yang beliau lawati dalam perjalanan muhibah ke Afrika.

Apabila Jackson dinobatkan sebagai Raja Sanwi, ia adalah Black Month History pada tahun 1992, semasa upacara yang gah yang diadakan di Village of Krindjabo, yang terletak berhampiran Abidjan, Ivory Coast. Dikenali sebagai "prodigal child of the Bible," Raja Pop itu agung dalam mengenakan mahkota emas yang diletakkan di atas kepalanya.

Semasa lawatan Raja ke Los Angeles, Jackson bangga menjadi tuan rumah Raja Ndoufou IV, penguasa yang paling penting, Akan di Cote d'Ivoire (Ivory Coast).

Mengulas secara ringkas mengenai lawatan Raja yang menobatkan dia sebagai Raja Sanwi, Jackson menyatakan:

"Michael Jackson amat gembira dan berbesar hati untuk menjadi tuan rumah kepada Raja."

Semasa abad ke-17 dan ke-18, empat puak-puak Agni menyeberangi Sungai Camoe dan mengukuhkan kedudukan mereka di Krinjabo. Ketua puak yang pertama segera dinobatkan sebagai Raja Sanwi, kerana Akan tidak boleh menerima kehidupan masyarakat manusia tanpa Raja.

King Ndoufou adalah lebih daripada simbol, dia adalah semangat bangsanya dan bapa kepada rakyatnya. Dirinya adalah suci dan boleh diubah. Raja mengenal pasti dengan kaum leluhurnya--. Oleh itu, menurut tradisi, dia dipanggil "Nana," yang bermaksud orang yang mempunyai kebijaksanaan.

Tidak kira apa usia sebenar, Raja adalah seorang yang suci dan dipanggil "Nana" oleh semua rakyatnya, walaupun orang tua, kerana dia tidak berumur dan, dengan itu,  dianggap sebagai anak sulung.

Manakala di Amerika Syarikat, Raja Ndoufou dan wakilnya membawa salam daripada Presiden Henri Konan Bedie dan rakyat Ivory Coast. Ndoufou dan wakilnya membuat rancangan tentatif untuk bertemu dengan ahli perniagaan Amerika Syarikat untuk memberitahu mereka tentang peluang pelaburan di Ivory Coast. Mereka juga dijadualkan untuk mengadakan pertemuan dengan Atty. Johnnie Cochran, ketua peguam pembela untuk OJ Simpson. Cochran adalah konsulat kehormat untuk Ivory Coast.


Sumber: Esh Sundar (Facebook)

You Might Also Like

0 comments

Follow Us on Twitter

Facebook page