Hari Ini Dalam Sejarah: 19 Januari

Tuesday, January 19, 2016


Pada hari ini, January 19,1993 - Michael membuat persembahan Gone Too Soon dan Heal The World di "An American Reunion", Gala Sulung Presiden ke-52 yang diadakan di Washington, DC.

Dengan mengenakan seluar hitam dan baju ala tentera merah dan rambutnya digayakan "pony tail", dia berjalan melalui orang ramai ke pentas. Beliau mula ditangani tidak lama lagi untuk menjadi Presiden baru mengenai keperluan pembiayaan yang berterusan dan meningkat untuk penyelidikan AIDS.

Sebelum mempersembahkan lagu Gone To Soon, dalam ingatan sahabatnya, mendiang aktivis Ryan White - yang meninggal kerana AIDS - dia sedang bercakap tentang White dan persahabatan mereka, sistem malady imunnya dan keperluan sokongan AIDS penyelidikan penawar oleh presiden yang diterima pentadbiran:

"Terima kasih, Tuan Presiden yang terpilih, kerana menjemput saya untuk gala perasmian anda. Saya ingin mengambil seketika dari majlis yang sangat awam ini untuk bercakap tentang sesuatu yang sangat peribadi. Ia berkenaan kawan baik saya, yang tidak lagi dengan kami. Namanya ialah Ryan White. Dia adalah seorang hemophiliac, yang disahkan menghidap virus AIDS ketika berumur 11 tahun. Beliau meninggal dunia tidak lama selepas umurnya 18 tahun, masa yang kebanyakan orang muda mula meneroka kemungkinan-kemungkinan yang  hidup yang indah. Kawan saya, Ryan, seorang yang sangat ceria, sangat berani dan sangat normal, muda dan tidak pernah mahu menjadi simbol atau seorang jurucakap bagi penyakit berbahaya. Selama bertahun-tahun, saya telah berkongsi detik-detik yang gembira dan menyakitkan dengan Ryan, dan saya adalah antara orang yang bersama dengannya dalam masa yang singkat, tetapi perjalanan dengannya penuh peristiwa.

Ryan telah pergi, dan hanya juga kepada sesiapa yang telah kehilangan orang tersayang kerana AIDS, saya rindukan dia secara mendalam dan berterusan. Dia pergi, tetapi saya mahu hidupnya untuk mempunyai makna lebih daripada pemergian beliau. Adalah menjadi harapan saya, Presiden Clinton, bahawa anda dan pentadbiran anda komited dengan sumber yang diperlukan untuk menghapuskan penyakit mengerikan ini, yang mengambil kawan saya ... dan mengakhirkan begitu banyak nyawa  sebelum masa mereka. Lagu ini adalah untuk anda, Ryan".

Michael kemudian menyanyikan lagu beliau kepada sahabatnya Ryan White, Gone Too Soon, suaranya retak dengan emosi di barisan terakhir. Beberapa kanak-kanak menyertai Michael di atas pentas untuk Heal the World, yang khusus untuk "semua kanak-kanak di dunia". Michael kemudian menyertai pertemuan semula khas antara Fleetwood Mac dan beberapa selebriti lain untuk menyanyi Don't Stop (Thinking About Tomorrow).

Sumber: Esh Sundar (Facebook)

You Might Also Like

0 comments

Follow Us on Twitter

Facebook page